Musiikin käyttö opetuksessa

Estetiikan käsittelyyn sopii hyvin musiikin käyttö, koska monille se on taiteenlaji, jonka kautta harmonisen eläytymisen ja esteettisen ”heittäytymisen” tai ”antautumisen” kokemuksia saadaan helpommin kuin kuvataiteesta tai kirjallisuudesta. Tätä ilmiötä voidaan pohtia luokassa verraten toisiin kuuloa ja näköä erilaisina maailmasuhteen muotoina. Miksi on helpompi heittäytyä korvien kuin silmien ”vietäväksi”?

Tunnille voi rakentaa rentoutumishetken: musiikiksi valitaan rauhoittavaa klassista tai muuta rentoutukseen sopivaa musiikkia, suljetaan silmät ja annetaan mielikuvien virrata. Tällaisina hetkinä voi hyvinkin saada ”irtaantumisen” kokemuksia, joissa minuuden ja maailman rajat muuttuvat yhdentekeviksi, ihminen on maailmassaan ja maailma ihmisessä... kunnes ollaan unessa.

Ikäryhmä/Kouluaste
Oppiaine/Opintojakso
Aihepiirit
Käyttötarkoitus/muoto
Intro

Vinkkejä musiikin käyttämisestä tunnilla sen opettamiseen, kuinka koemme kauneuden. Toimii samalla myös rentoutusharjoituksena.

Tekijät